RCTV

Protester mot stengningen av kanalen

Radio Caracas Televisión (RCTV) er en privat fjernsynskanal i Venezuela med hovedkvarter i Caracas. Kanalen ble tildelt sin sendingskonsesjon av Venezuelas militærdiktator Marcos Perez Jiménez 15. november 1953, og sprang ut fra landets eldste radiokanal, Radio Caracas Radio, grunnlagt 1930. RCTV er en av Venezuelas mest populære TV-kanaler, og har vært kritisk til Hugo Chávez' styre, som den har ment var autoritært. Kanalen er først og fremst kjent for sine såpeoperaer og underholdninsprogram.

Kanalen fikk ikke lenger fornyet sin konsesjon som allmennkringkaster av den venezuelanske regjeringen, da konsesjonen gikk ut i mai 2007. Begrunnelsen var at RCTV hadde brutt en rekke av konsesjonsvilkårene;som minimumskrav til nasjonalt produserte programmer; vilkår for reklamesendinger og brudd på skatteloven, i tillegg til at noen mener kanalen aktivt støttet militærkuppet mot Chávez-regjeringen i 2002.Frekvenser og sendere ble tildelt den statlig finansierte stasjonen TVes. RCTV har fortsatt konsesjon for å sende over satellitt og kabel, og sender i tillegg over internett. RCTVs sendinger er svært populære og har fortsatt flere seere enn alle de offentlige tv-kanalene til sammen.

I mai 2007 var det store protestdemonstrasjoner i Venezuela mot at den opposisjonelle kanalen ikke fikk fornyet sin konsesjon. Utenlandske observatører har uttrykt bekymring over pressefriheten i landet.

  • eksterne lenker

Eksterne lenker

Andre språk
svenska: RCTV
العربية: تلفزيون آر سي
Deutsch: RCTV
Ελληνικά: RCTV
English: RCTV
español: RCTV
français: RCTV
한국어: RCTV
Bahasa Indonesia: Radio Caracas Television
italiano: RCTV
Nederlands: RCTV
日本語: RCTV
português: RCTV
Simple English: RCTV
srpskohrvatski / српскохрватски: RCTV
Tiếng Việt: RCTV